Jak funguje dobíjení vaší motorky?

30.03.2013 00:00

Zdravím všechny motorkáře i mechaniky. V tomto článku se pokusím popsat funkci dobíjecích soustav motorek a hlavně regulátorů dobíjení. Celá dobíjecí soustava motorky se skládá z ALTERNÁTORU, REGULÁTORU DOBÍJENÍ (dále jen regulátor) a ve výsledku i BATERKY.

ALTERNÁTOR:  V alternátoru vlastně „vzniká“ napětí pro celou dobíjecí soustavu. Alternátory jsou buď 1-fázové (zpravidla malé motocykly cca 50-125ccm) a nebo 3-fázové (drtivá většina všech „velkých“ motorek). Napětí vzniklé v alternátoru (a to buď 1-fázové či 3-fázové) je střídavé a k tomu ještě není ničím regulované. Prostě kolik otáček točí motor, tolik napětí „dá“ alternátor. Což je sice pěkné, ale tímhle baterku dobíjet nemůžeme, jelikož bychom ji spolehlivě „odpálily“.

Jen pro úplnost, alternátor je obvykle umístěn uvnitř motoru v ose klikové hřídele vlevo (většina motorek), či pravé straně pod víkem motoru. U koncepčně starších typů motorů býva alternátor zvenčí pod sáním. Takto uložený alternátor najdeme například u bandita či xjéčka. Napětí z onoho alternátoru putuje dále do regulátoru…

REGULÁTOR DOBÍJENÍ: Regulátor je jakýsi mezičlánek mezi alternátorem a baterkou. Jak jsem psal výše, napětí z alternátoru je ještě nutno „patřičně  upravit“, aby nám mohlo vůbec tu baterku dobíjet, aniž by ji zničilo. Čily, regulátor upravuje a reguluje napětí, které do něj vstupuje z alternátoru na patřičné dobíjecí napětí, jaké vyžaduje baterka… Regulátory máme buďto 1-fázové či 3-fázové, záleží na alternátoru (viz. výše v kapitole alternátory)

BATERIE: Koncové zařízení dobíjecí soustavy, které je velmi citlivé na celkovou funkčnost dobíjecí soustavy. Pokud nám soustava přebíjí, to znamená, že do baterie jde více než 14,2 V (voltů) dochází k odpařování tekutiny (převážně u klasických baterií, kde jsou olověné články zality kyselinou). Pokud si úbytku motorkář v čas nevšimne, dochází k nevratnému poškození baterie. V opačném případě že nám z nějakého důvodu soustava nedobíjí, méně než 13 V (voltů), může se nám stát, že vlivem spotřebování kapacity baterie někam dojedeme, dáme si kafe a cigárko ale při odjezdu už nenastartujeme. Pokud není baterie úplně vybita lze moto nastartovat roztlačením relativně snadno a hned jak moto chytne, jeďte nejkratší cestou do garáže popřípadě servisu. Samozřejmě vypněte světla a snažte se jet normálně. Čím vyšší otáčky motoru tím větší spotřeba energie.

Zpět